Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Almanach Humanistyczny "Bez wiedzy i zgody..."
Nr: 5
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1986
pytania o sens tych powtarzających się czynności. Nie ma miejsca o pytania o wartość czy o sens życia. Dziś można by powiedzieć, że są to typowe wątki krytyki kultury masowej - Nietzsche i Berent mówią o filisterstwie kultury. Lekarstwem na kryzys ma być oczywiście otwarcie drogi temu, co przełamuje martwotę i jałowość, czyli wpuszczenie nurtu życia. Nietzsche jest dla Berenta takim właśnie krytykiem kultury martwej i prorokiem nowej, żywej kultury. Tym samym czasy wielkiego upadku są jednocześnie początkiem odrodzenia. Jak pisze Berent: "Zatamowana wola geniuszu" przeistacza się w "wolę poety nowego życia i twórcy nowych ideałów". Podstawowymi kategoriami, w jakich wyraża się
pytania o sens tych powtarzających się czynności. Nie ma miejsca o pytania o wartość czy o sens życia. Dziś można by powiedzieć, że są to typowe wątki krytyki kultury masowej - Nietzsche i Berent mówią o filisterstwie kultury. Lekarstwem na kryzys ma być oczywiście otwarcie drogi temu, co przełamuje martwotę i jałowość, czyli wpuszczenie nurtu życia. Nietzsche jest dla Berenta takim właśnie krytykiem kultury martwej i prorokiem nowej, żywej kultury. Tym samym czasy wielkiego upadku są jednocześnie początkiem odrodzenia. Jak pisze Berent: "Zatamowana wola geniuszu" przeistacza się w "wolę poety nowego życia i twórcy nowych ideałów". Podstawowymi kategoriami, w jakich wyraża się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego