Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
eksponowanym materiałem motywicznym
chorału gregoriańskiego, pochodzącym z chorałowej Missa Regia Henri du Monta,
francuskiego kompozytora okresu baroku (o czym już powiedziano na s. 78-80).
Missa "Christus Spes mea" (nr 6) w sposób najgłębszy nawiązuje do stylu polifonii
wokalnej. Spośród mszy Nowowiejskiego jest najbardziej nowatorska brzmieniowo
oraz ekspresyjnie.
Ta wstępna, katalogowo potraktowana charakterystyka, zarysowuje dwugrupowy
podział stylistyczny tych mszy. Msze a cappella: nr 1, 5, 6 stanowią cykle o
stylu bardziej jednolitym, wyważonym, zobiektywizowanym. Msze na chór i organy:
nr 2, 3, 4 charakteryzuje styl bardziej skontrastowany, z elementami patosu
i dramatyzmu (subiektywny). Należy jednak podkreślić, że zobiektywizowanie i
subiektywizm stylistyczny
eksponowanym materiałem motywicznym <br>chorału gregoriańskiego, pochodzącym z chorałowej Missa Regia Henri du Monta, <br>francuskiego kompozytora okresu baroku (o czym już powiedziano na s. 78-80). <br>Missa "Christus Spes mea" (nr 6) w sposób najgłębszy nawiązuje do stylu polifonii <br>wokalnej. Spośród mszy Nowowiejskiego jest najbardziej nowatorska brzmieniowo <br>oraz ekspresyjnie.<br> Ta wstępna, katalogowo potraktowana charakterystyka, zarysowuje dwugrupowy <br>podział stylistyczny tych mszy. Msze a cappella: nr 1, 5, 6 stanowią cykle o <br>stylu bardziej jednolitym, wyważonym, zobiektywizowanym. Msze na chór i organy: <br>nr 2, 3, 4 charakteryzuje styl bardziej skontrastowany, z elementami patosu <br>i dramatyzmu (subiektywny). Należy jednak podkreślić, że zobiektywizowanie i <br>subiektywizm stylistyczny
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego