Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
bramą są oczywiście słowa
koanów, których znaczeniem jest brak znaczenia, czyli to, że z punktu
widzenia zdroworozsądkowej logiki klasycznej paradoks nie ma sensu.
Dopiero doświadczenie 'oświecenia' jako ostateczne dotarcie do podstaw
'jaźni jednostkowej' otwiera nową perspektywę postrzegania rzeczywistości,
którą jest sprzeczna tożsamość przeciwieństw.
Do tego typu należy także cytowany wcześniej koan ze zbioru Bezbramna
brama: "Jaźń jest 'buddą' ", gdyż zmienna, skalana 'jaźń jednostkowa' jest
przeciwieństwem niezmiennej i nieskalanej jaźni 'buddy'.
W sutrach buddyjskich znajdujemy także przekonanie o tym, że "cierpienia
kolejnych wcieleń i ostateczne wyzwolenie są tym samym, nie są różne".
Według Nishidy teoria tożsamości sfery narodzin i śmierci i sfery
bramą są oczywiście słowa <br>koanów, których znaczeniem jest brak znaczenia, czyli to, że z punktu <br>widzenia zdroworozsądkowej logiki klasycznej paradoks nie ma sensu. <br>Dopiero doświadczenie 'oświecenia' jako ostateczne dotarcie do podstaw <br>'jaźni jednostkowej' otwiera nową perspektywę postrzegania rzeczywistości, <br>którą jest sprzeczna tożsamość przeciwieństw. <br>Do tego typu należy także cytowany wcześniej koan ze zbioru Bezbramna <br>brama: "Jaźń jest 'buddą' ", gdyż zmienna, skalana 'jaźń jednostkowa' jest <br>przeciwieństwem niezmiennej i nieskalanej jaźni 'buddy'. <br>W sutrach buddyjskich znajdujemy także przekonanie o tym, że "cierpienia <br>kolejnych wcieleń i ostateczne wyzwolenie są tym samym, nie są różne". <br>Według Nishidy teoria tożsamości sfery narodzin i śmierci i sfery
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego