Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
konstrukcyjny ­ asemantyczny,
tzn. pozbawiony korelacji bezpośredniej między tekstem motywu pieśni a tekstem
polskim wykorzystanym w cyklu. Można natomiast mówić o ogólnej korelacji zachodzącej
między motywem pieśni a tekstem mszy. Korelację tę uzyskuje kompozytor głównie
przez określoną rytmizację motywu. Motyw inicjalny Bogurodzicy integrując pierwszą
i ostatnią część mszy i tradycyjnie zamykając koliście formę, ma strukturę rytmiczną
podkreślającą jego statyczny charakter, korelujący z tekstem, stanowiącym w
Introit rodzaj uroczystego wprowadzenia, natomiast w Agnus ­ błagalną modlitwę;
podobnie motyw nr 4 ­ statyczny motyw ofiarowania ­ integrujący Offertorium.
Odmienną strukturę rytmiczną ma motyw nr 2 ­ dynamiczny motyw radości, integrujący
część Gloria. Dominacja motywów statycznych nadaje tej mszy
konstrukcyjny ­ asemantyczny, <br>tzn. pozbawiony korelacji bezpośredniej między tekstem motywu pieśni a tekstem <br>polskim wykorzystanym w cyklu. Można natomiast mówić o ogólnej korelacji zachodzącej <br>między motywem pieśni a tekstem mszy. Korelację tę uzyskuje kompozytor głównie <br>przez określoną rytmizację motywu. Motyw inicjalny Bogurodzicy integrując pierwszą <br>i ostatnią część mszy i tradycyjnie zamykając koliście formę, ma strukturę rytmiczną <br>podkreślającą jego statyczny charakter, korelujący z tekstem, stanowiącym w <br>Introit rodzaj uroczystego wprowadzenia, natomiast w Agnus ­ błagalną modlitwę; <br>podobnie motyw nr 4 ­ statyczny motyw ofiarowania ­ integrujący Offertorium. <br>Odmienną strukturę rytmiczną ma motyw nr 2 ­ dynamiczny motyw radości, integrujący <br>część Gloria. Dominacja motywów statycznych nadaje tej mszy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego