Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
się, że poznawczym celem, jaki sobie stawiamy wnioskując, jest uzyskanie bądź konkluzji prawdziwej (np. weryfikacja hipotezy złożonej), bądź konkluzji w małym stopniu błędnej (np. estymacja punktowa), bądź konkluzji maksymalnie informującej o wartości parametru (estymacja przedziałowa). Pewne reguły wnioskowania trzeba oceniać z punktu widzenia różnych celów, pozostających ze sobą w konflikcie; konieczny jest wtedy jakiś kompromis w ich sumarycznej ocenie ze względu na owe cele (estymacja przedziałowa). Sformułowania powyższe są oczywiście nader nieprecyzyjne; uzyskują one ściślejszy sens poprzez wyraźne zdefiniowanie stopnia realizacji celu r(x, h) .
Z punktu widzenia powyższych ustaleń pojęciowych, ocena skuteczności reguł wnioskowania ze względu na cel poznawczy przebiega
się, że poznawczym celem, jaki sobie stawiamy wnioskując, jest uzyskanie bądź konkluzji prawdziwej (np. weryfikacja hipotezy złożonej), bądź konkluzji w małym stopniu błędnej (np. estymacja punktowa), bądź konkluzji maksymalnie informującej o wartości parametru (estymacja przedziałowa). Pewne reguły wnioskowania trzeba oceniać z punktu widzenia różnych celów, pozostających ze sobą w konflikcie; konieczny jest wtedy jakiś kompromis w ich sumarycznej ocenie ze względu na owe cele (estymacja przedziałowa). Sformułowania powyższe są oczywiście nader nieprecyzyjne; uzyskują one ściślejszy sens poprzez wyraźne zdefiniowanie stopnia realizacji celu r(x, h) .<br> Z punktu widzenia powyższych ustaleń pojęciowych, ocena skuteczności reguł wnioskowania ze względu na cel poznawczy przebiega
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego