Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
powołana edyktem królewskim już w 1680 roku; dla romantyków stawała się naturalnym celem konfrontacji z ich nowatorskimi koncepcjami teatrologicznymi. W Londynie przełomu wieków, drugiej ówczesnej europejskiej stolicy teatralnej, szekspirowska tradycja nieco ów gorset rozluźniała. Na przykładzie tych teatrów najwybitniejszych widać było dobrze fatalne efekty ograniczeń, narzucanych przez reguły, nawyki i konwenanse; to z myślą o nich czyniono plany reformy.
W Paryżu sceny subwencjonowane przez państwo - Opera i Comédie Française, a od 1815 roku także Odéon, zapewniały żywot repertuarowi klasycznemu (to on był subwencjonowany); zaś do gustów szerokiej publiczności dopasowywały swój repertuar liczne już w końcu XVIII wieku teatry bulwarowe. Ich rozwój
powołana edyktem królewskim już w 1680 roku; dla romantyków stawała się naturalnym celem konfrontacji z ich nowatorskimi koncepcjami teatrologicznymi. W Londynie przełomu wieków, drugiej ówczesnej europejskiej stolicy teatralnej, szekspirowska tradycja nieco ów gorset rozluźniała. Na przykładzie tych teatrów najwybitniejszych widać było dobrze fatalne efekty ograniczeń, narzucanych przez reguły, nawyki i konwenanse; to z myślą o nich czyniono plany reformy.<br>W Paryżu sceny subwencjonowane przez państwo - Opera i Comédie Française, a od 1815 roku także Odéon, zapewniały żywot repertuarowi klasycznemu (to on był subwencjonowany); zaś do gustów szerokiej publiczności dopasowywały swój repertuar liczne już w końcu XVIII wieku teatry bulwarowe. Ich rozwój
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego