Typ tekstu: Książka
Autor: Rożek Michał
Tytuł: Symbolika i magia Krakowa
Rok: 2000
Zresztą figurki "emauśnych Żydków" mogły się także kojarzyć ludowi ze śmigusem. A na Emausie dobrze leją wodą i nikomu nie popuszczą. Już w XVIII stuleciu ksiądz Jędrzej Kitowicz opowiadał o genezie tej zabawy: Tak czy inaczej Emaus zawsze kojarzył się krakowianom z figurkami Żydów, którymi w celach magicznych ozdabiali domy; często traktowano te zmyślne figurki jako apotropeion, środek ochraniający człowieka przed najszerzej pojmowanym złem, z którym identyfikowano w zamierzchłej przeszłości zabójców Zbawiciela. Dziś pozostał zgoła nieczytelny symbol tego myślenia - przepiękne figurki, traktowane jako osobliwość Krakowa.
Obok emauśnych Żydów dużym wzięciem cieszyły
Zresztą figurki "emauśnych Żydków" mogły się także kojarzyć ludowi ze śmigusem. A na Emausie dobrze leją wodą i nikomu nie popuszczą. Już w XVIII stuleciu ksiądz Jędrzej Kitowicz opowiadał o genezie tej zabawy: &lt;gap&gt; Tak czy inaczej Emaus zawsze kojarzył się krakowianom z figurkami Żydów, którymi w celach magicznych ozdabiali domy; często traktowano te zmyślne figurki jako apotropeion, środek ochraniający człowieka przed najszerzej pojmowanym złem, z którym identyfikowano w zamierzchłej przeszłości zabójców Zbawiciela. Dziś pozostał zgoła nieczytelny symbol tego myślenia - przepiękne figurki, traktowane jako osobliwość Krakowa.<br>Obok emauśnych Żydów dużym wzięciem cieszyły
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego