Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
tylko partię wokalną, lecz
także orkiestrową. Motywy te są zestrojone z tekstem mszalnym, zróżnicowane
w typie ekspresji, z kontrastującymi także często zmianami tempa. W trzech częściach
mszy ­ Kyrie, Gloria i Credo ­ Maliszewski posługuje się, analogicznie do cykli
symfonicznych, materiałem tematycznym, wykorzystując go do zamknięcia repryzowego
części. W Kyrie jest to lapidarny motyw błagalny z tekstem Kyrie eleison, o
strukturze rytmicznej ograniczonej do elementarnych wartości oraz płynnym, łukowym
rysunku linii melodycznej. Motyw ten ewokuje jednak zarówno typ ekspresji błagalnej
(Lento, mollowa tonacja motywu ­ gis), jak i ­ dominującej w tej części ­ witalnej,
w typie grandioso (Allegro molto, tonacja C, prz. 153). Materiał tematyczny
tylko partię wokalną, lecz <br>także orkiestrową. Motywy te są zestrojone z tekstem mszalnym, zróżnicowane <br>w typie ekspresji, z kontrastującymi także często zmianami tempa. W trzech częściach <br>mszy ­ Kyrie, Gloria i Credo ­ Maliszewski posługuje się, analogicznie do cykli <br>symfonicznych, materiałem tematycznym, wykorzystując go do zamknięcia repryzowego <br>części. W Kyrie jest to lapidarny motyw błagalny z tekstem Kyrie eleison, o <br>strukturze rytmicznej ograniczonej do elementarnych wartości oraz płynnym, łukowym <br>rysunku linii melodycznej. Motyw ten ewokuje jednak zarówno typ ekspresji błagalnej <br>(Lento, mollowa tonacja motywu ­ gis), jak i ­ dominującej w tej części ­ witalnej, <br>w typie grandioso (Allegro molto, tonacja C, prz. 153). Materiał tematyczny
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego