Typ tekstu: Książka
Autor: Miłosz Czesław
Tytuł: Legendy nowoczesności
Rok: 1944
czasem miejsca sankcji jeszcze doskonalszej i wyobrażeniu Boga tak różnego od chrześcijańskiego, jak Bóg Trójcy Świętej różni się od Zeusa czy Amona. Tęsknoty XIX wieku zwrócone ku nadchodzącej epoce Parakleta to właśnie oczekiwanie nowego Objawienia.
Dalsza konsekwencja: jeśli za przedmiot uczuć religijnych uznamy konkretyzację Absolutu, ujrzymy, że w ciągu wieków linia rozwojowa tych uczuć stale i konsekwentnie ulega dematerializacji. Od Absolutu skonkretyzowanego w religiach pierwotnych w siłach przyrody i zwierzętach do Absolutu chrześcijan skonkretyzowanego w Bogu Człowieku i w Bogu myślącym kategoriami naszego umysłu droga jest równie odległa, jak ta, która dzieli Absolut chrześcijański od abstrakcyjnego Absolutu umysłów współczesnych. Być może
czasem miejsca sankcji jeszcze doskonalszej i wyobrażeniu Boga tak różnego od chrześcijańskiego, jak Bóg Trójcy Świętej różni się od Zeusa czy Amona. Tęsknoty XIX wieku zwrócone ku nadchodzącej epoce Parakleta to właśnie oczekiwanie nowego Objawienia.<br> Dalsza konsekwencja: jeśli za przedmiot uczuć religijnych uznamy konkretyzację Absolutu, ujrzymy, że w ciągu wieków linia rozwojowa tych uczuć stale i konsekwentnie ulega dematerializacji. Od Absolutu skonkretyzowanego w religiach pierwotnych w siłach przyrody i zwierzętach do Absolutu chrześcijan skonkretyzowanego w Bogu Człowieku i w Bogu myślącym kategoriami naszego umysłu droga jest równie odległa, jak ta, która dzieli Absolut chrześcijański od abstrakcyjnego Absolutu umysłów współczesnych. Być może
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego