Typ tekstu: Książka
Autor: Siwicka Dorota, Bieńczyk Marek, Nawarecki Aleksander
Tytuł: Szybko i szybciej
Rok: 1996
ujęciu metr jest sygnałem poetyckości, środkiem "dezautomatyzacji" języka (jak u rosyjskich formalistów czy w pracach szkoły praskiej). Jeśli rytm traktowany jest jako podkategoria poziomu fonologicznego, to jest on podporządkowany metrowi.
Meschonnic twierdzi, że rytm sam w sobie nie jest metryczny. W zależności od historii i sytuacji pisania może być metryczny lub niemetryczny. Może się więc przypadkowo zbiegać z regularnością, co jest uwarunkowaniem kulturowym, tradycjonalnym.
Rytm wykracza poza metrum, które jest absolutnie przewidywalne i spełnia nasze oczekiwania. Rytm odwrotnie, jest nieprzewidywalny. Metrum jest nieciągłe, policzalne, rytm zaś - ciągły i niepoliczalny. Jak mówi Meschonnic:

Meschonnic konsekwentnie zmierza do demetryzacji rytmu, zakładając, że metr
ujęciu metr jest sygnałem poetyckości, środkiem "dezautomatyzacji" języka (jak u rosyjskich formalistów czy w pracach szkoły praskiej). Jeśli rytm traktowany jest jako podkategoria poziomu fonologicznego, to jest on podporządkowany metrowi.<br>Meschonnic twierdzi, że rytm sam w sobie nie jest metryczny. W zależności od historii i sytuacji pisania może być metryczny lub niemetryczny. Może się więc przypadkowo zbiegać z regularnością, co jest uwarunkowaniem kulturowym, tradycjonalnym.<br>Rytm wykracza poza metrum, które jest absolutnie przewidywalne i spełnia nasze oczekiwania. Rytm odwrotnie, jest nieprzewidywalny. Metrum jest nieciągłe, policzalne, rytm zaś - ciągły i niepoliczalny. Jak mówi Meschonnic:<br>&lt;gap&gt;<br>Meschonnic konsekwentnie zmierza do demetryzacji rytmu, zakładając, że metr
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego