Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
daje im szansę pychy, szansę grzechu. Fatalistyczny, okrutny Shakespeare jest prawdziwym poetą wolności: wie, że człowiek nie może być wolny w zgodzie z porządkiem świata. Może go tylko łamać, zanim zostanie złamany.
Oprócz religii i historii jest jeszcze jeden możliwy porządek tragedii. Oprócz świętości i zbrodni jest jeszcze jedna szansa ludzka, możliwa do wygrania wobec tragicznej konieczności. Jest Racine.
3. U Racine'a współistnieją obok siebie elementy tragedii greckiej i elementy tragedii dworskiej. Kiedy Agamemnon postanawia wydać Ifigenię w ręce kapłanów, aby - zgodnie z wyrocznią - przebłagać bogów, odwrócić ich gniew, wyprosić pomyślny wiatr dla floty greckiej, jest bohaterem greckim. Jeszcze bardziej grecka
daje im szansę pychy, szansę grzechu. Fatalistyczny, okrutny Shakespeare jest prawdziwym poetą wolności: wie, że człowiek nie może być wolny w zgodzie z porządkiem świata. Może go tylko łamać, zanim zostanie złamany.<br>Oprócz religii i historii jest jeszcze jeden możliwy porządek tragedii. Oprócz świętości i zbrodni jest jeszcze jedna szansa ludzka, możliwa do wygrania wobec tragicznej konieczności. Jest Racine.<br>3. U Racine'a współistnieją obok siebie elementy tragedii greckiej i elementy tragedii dworskiej. Kiedy Agamemnon postanawia wydać Ifigenię w ręce kapłanów, aby - zgodnie z wyrocznią - przebłagać bogów, odwrócić ich gniew, wyprosić pomyślny wiatr dla floty greckiej, jest bohaterem greckim. Jeszcze bardziej grecka
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego