Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
na pierwszy rzut oka widać, że nie są to rzeźby życzliwe człowiekowi. Bo też i powstały z goryczy, poczucia krzywdy, niechęci do sąsiadów. Ustawiał je przed domem, czarne postacie z mocno zaznaczonymi białkami oczu, nierzadko ze sterczącym penisem, wymierzonym prowokująco w przechodniów, którzy chcieliby zajrzeć na jego podwórze. Niektóre figury miały napisy: szpicel, drań. Rzeźbi. chętnie diabły, drewno bejcował na czarno lub na ciemny brąz. Niektóre diabły miały wzrost człowieka. Znakomite, pełne ekspresji. Typowa twórczość kręgu Art Brut, nie związana z tradycją. Gdy go zaczęto cenić, złagodniał, brał udział w konkursach, jarmarkach sztuki ludowej, ale charakteru rzeźby nie zmienił.

Józef Lurka
na pierwszy rzut oka widać, że nie są to rzeźby życzliwe człowiekowi. Bo też i powstały z goryczy, poczucia krzywdy, niechęci do sąsiadów. Ustawiał je przed domem, czarne postacie z mocno zaznaczonymi białkami oczu, nierzadko ze sterczącym penisem, wymierzonym prowokująco w przechodniów, którzy chcieliby zajrzeć na jego podwórze. Niektóre figury miały napisy: szpicel, drań. Rzeźbi. chętnie diabły, drewno bejcował na czarno lub na ciemny brąz. Niektóre diabły miały wzrost człowieka. Znakomite, pełne ekspresji. Typowa twórczość kręgu Art Brut, nie związana z tradycją. Gdy go zaczęto cenić, złagodniał, brał udział w konkursach, jarmarkach sztuki ludowej, ale charakteru rzeźby nie zmienił.<br> <br>Józef Lurka
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego