Typ tekstu: Książka
Autor: Błoński Jan
Tytuł: Forma, śmiech i rzeczy ostateczne
Rok: 1994
o swojej muzyce: "Muss es sein?" I odpowiadał: "Es muss sein". Musi być taka, jaka jest. Za tym "musi" świta jakaś wyższa, transcendentna konieczność... Gombrowicz nie szedł oczywiście tak daleko.
Mniemał jednak na pewno, że "forma wiąże się nieodłącznie z każdą percepcją, każdym ujęciem świata, jest ona uniwersalnym narzędziem służącym nadawaniu kształtu rzeczywistości". Czy to - moim zdaniem słuszne - stwierdzenie Jarzębskiego można związać z określoną filozofią? Gombrowiczowska forma zdaje się czasem elementem aktu intencjonalnego, którym - jak mniemał Husserl - świadomość dociera do rzeczy. Czasem przypomina raczej "formę symboliczną" Cassirera - język, mit, sztukę, naukę rozpatrywane łącznie jako ujęcia rzeczywistości przez kulturę. Oględniej więc powiedzieć, że
o swojej muzyce: "&lt;foreign&gt;Muss es sein?&lt;/&gt;" I odpowiadał: &lt;foreign&gt;"Es muss sein"&lt;/&gt;. Musi być taka, jaka jest. Za tym "musi" świta jakaś wyższa, transcendentna konieczność... Gombrowicz nie szedł oczywiście tak daleko.<br>Mniemał jednak na pewno, że "forma wiąże się nieodłącznie z każdą percepcją, każdym ujęciem świata, jest ona uniwersalnym narzędziem służącym nadawaniu kształtu rzeczywistości". Czy to - moim zdaniem słuszne - stwierdzenie Jarzębskiego można związać z określoną filozofią? Gombrowiczowska forma zdaje się czasem elementem aktu intencjonalnego, którym - jak mniemał Husserl - świadomość dociera do rzeczy. Czasem przypomina raczej "formę symboliczną" &lt;foreign&gt;Cassirera&lt;/&gt; - język, mit, sztukę, naukę rozpatrywane łącznie jako ujęcia rzeczywistości przez kulturę. Oględniej więc powiedzieć, że
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego