Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
także wtedy, gdy go umieszczano w konstrukcji pionowej, jak np. w gąbińskich i łowickich "klapokach". Przeważnie wybierano kolory: czerwony, ciemny i jasny zielony, czarny, żółty, granatowy, rzadziej fioletowy, niebieski i złoty. Także dlatego, że trudno było dostać te kolory, zwłaszcza po wojnie.
Wzorem był świat zewnętrzny, przyroda, wieś, ale nie naturalistycznie odwzorowana, tylko sprowadzona do sylwety, schematu, wzoru. Widać to np. w ludowej interpretacji kogutka. Blaszany, na dachu domu, jest bliższy wycinankowym kogucikom niż ptakowi z podwórza. W wielobarwnej wycinance z Puszczy Kurpiowskiej pojawiają się jeźdźcy, myśliwi, karety, sanie. W Kołbieli występuje pękata sylweta gospodyni niosącej po obu stronach kury. Łowicka
także wtedy, gdy go umieszczano w konstrukcji pionowej, jak np. w gąbińskich i łowickich "klapokach". Przeważnie wybierano kolory: czerwony, ciemny i jasny zielony, czarny, żółty, granatowy, rzadziej fioletowy, niebieski i złoty. Także dlatego, że trudno było dostać te kolory, zwłaszcza po wojnie. <br>Wzorem był świat zewnętrzny, przyroda, wieś, ale nie naturalistycznie odwzorowana, tylko sprowadzona do sylwety, schematu, wzoru. Widać to np. w ludowej interpretacji kogutka. Blaszany, na dachu domu, jest bliższy wycinankowym kogucikom niż ptakowi z podwórza. W wielobarwnej wycinance z Puszczy Kurpiowskiej pojawiają się jeźdźcy, myśliwi, karety, sanie. W Kołbieli występuje pękata sylweta gospodyni niosącej po obu stronach kury. Łowicka
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego