Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
transformacji 'jaźni jednostkowej', a stałyby się katalizatorami
przekroczenia epistemologicznego dualizmu.
Rozważania na temat praktyki zen prowadzą do wniosku, że z punktu
widzenia 'logiki paradoksu' możliwa jest praktyka mająca na celu zmianę
perspektywy postrzegania rzeczywistości, a nie jakościową zmianę 'jaźni

jednostkowej'. Taka praktyka może występować w formie spontanicznej
('dziwne słowa i niepojęte czyny') lub ustalonej (medytacja w pozycji
siedzącej, 'wpatrywanie się w koan'), jednak mechanizm katalizacji 'oświecenia'
pozostaje zawsze taki sam. Musimy przy tym pamiętać, że ustalona praktyka
nie może nigdy oznaczać 'stawania się buddą'. Siedząc w pozycji lotosu lub
koncentrując się nad koanem, adept zen musi zrozumieć, że jest 'buddą' nie
transformacji 'jaźni jednostkowej', a stałyby się katalizatorami <br>przekroczenia epistemologicznego dualizmu. <br>Rozważania na temat praktyki zen prowadzą do wniosku, że z punktu <br>widzenia 'logiki paradoksu' możliwa jest praktyka mająca na celu zmianę <br>perspektywy postrzegania rzeczywistości, a nie jakościową zmianę 'jaźni <br>&lt;page nr=137&gt;<br>jednostkowej'. Taka praktyka może występować w formie spontanicznej <br>('dziwne słowa i niepojęte czyny') lub ustalonej (medytacja w pozycji <br>siedzącej, 'wpatrywanie się w koan'), jednak mechanizm katalizacji 'oświecenia' <br>pozostaje zawsze taki sam. Musimy przy tym pamiętać, że ustalona praktyka <br>nie może nigdy oznaczać 'stawania się buddą'. Siedząc w pozycji lotosu lub <br>koncentrując się nad koanem, adept zen musi zrozumieć, że jest 'buddą' nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego