Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
twierdzą, że nie można wyobrazić sobie
czegoś takiego, jak sprzeczna tożsamość, muszą sobie zdać sprawę z tego, że
ich myślenie jest właśnie 'sprzeczną samotożsamością' ".
W akcie samowiedzy stan 'jaźni jednostkowej' jest paradoksalny, ponieważ
jest ona jednocześnie podmiotem i przedmiotem poznania. Jaźń jest 'pustką'
w tym sensie, iż jako paradoks jest nieuchwytna dla klasycznej logiki
dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania.
Aby powstała taka wewnętrznie sprzeczna egzystencja, "u jej podstaw
musi znajdować się 'absolutnie sprzeczna samotożsamość', czyli coś, co jest
kreatywne jako 'absolutnie sprzeczna samotożsamość' negacji i afirmacji".
Nishida poszukiwał takiego sposobu filozoficznego opisu jednostkowej
jaźni, który w pełni oddawałby jej istotę. Analizując
twierdzą, że nie można wyobrazić sobie <br>czegoś takiego, jak sprzeczna tożsamość, muszą sobie zdać sprawę z tego, że <br>ich myślenie jest właśnie 'sprzeczną samotożsamością' ".&lt;/&gt; <br>W akcie samowiedzy stan 'jaźni jednostkowej' jest paradoksalny, ponieważ <br>jest ona jednocześnie podmiotem i przedmiotem poznania. Jaźń jest 'pustką' <br>w tym sensie, iż jako paradoks jest nieuchwytna dla klasycznej logiki <br>dualizmu podmiotu i przedmiotu poznania. <br>Aby powstała taka wewnętrznie sprzeczna egzystencja, &lt;q&gt;"u jej podstaw <br>musi znajdować się 'absolutnie sprzeczna samotożsamość', czyli coś, co jest <br>kreatywne jako 'absolutnie sprzeczna samotożsamość' negacji i afirmacji".&lt;/&gt; <br>Nishida poszukiwał takiego sposobu filozoficznego opisu jednostkowej <br>jaźni, który w pełni oddawałby jej istotę. Analizując
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego