Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
niej" - odpowiedział Nanquan. "Jeśli

nie będziemy kierować się w jej stronę, w jaki sposób poznamy 'drogę'?"
- padło znów pytanie. "'Droga' nie należy ani do wiedzy, ani do niewiedzy.
Wiedza jest złudzeniem, niewiedza ślepotą. Jeśli naprawdę dotrzesz do
'drogi', w której nie ma miejsca na wątpienie, zrozumiesz, że jest wielką
pustką, niezmierzoną i bez granic" - brzmiała odpowiedź.
Nanquan nawiązuje do słów Bodhidharmy, iż "prawdziwe rozumienie nie
jest ani rozumieniem, ani nierozumieniem". Istotne jest tu określenie "bez
granic", bo wyraźnie sugeruje, że nie można uprzedmiotowię prawdziwej
pustki przez sprowadzenie jej do "ograniczonego" swoją definicją pojęcia.
'Jaźń zwyczajna' nie jest też po prostu stanem
niej" - odpowiedział Nanquan. "Jeśli <br>&lt;page nr=54&gt;<br>nie będziemy kierować się w jej stronę, w jaki sposób poznamy 'drogę'?" <br>- padło znów pytanie. "'Droga' nie należy ani do wiedzy, ani do niewiedzy. <br>Wiedza jest złudzeniem, niewiedza ślepotą. Jeśli naprawdę dotrzesz do <br>'drogi', w której nie ma miejsca na wątpienie, zrozumiesz, że jest wielką <br>pustką, niezmierzoną i bez granic" - brzmiała odpowiedź. <br>Nanquan nawiązuje do słów Bodhidharmy, iż "prawdziwe rozumienie nie <br>jest ani rozumieniem, ani nierozumieniem". Istotne jest tu określenie "bez <br>granic", bo wyraźnie sugeruje, że nie można uprzedmiotowię prawdziwej <br>pustki przez sprowadzenie jej do "ograniczonego" swoją definicją pojęcia. <br>'Jaźń zwyczajna' nie jest też po prostu stanem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego