niej" - odpowiedział Nanquan. "Jeśli <br><page nr=54><br>nie będziemy kierować się w jej stronę, w jaki sposób poznamy 'drogę'?" <br>- padło znów pytanie. "'Droga' nie należy ani do wiedzy, ani do niewiedzy. <br>Wiedza jest złudzeniem, niewiedza ślepotą. Jeśli naprawdę dotrzesz do <br>'drogi', w której nie ma miejsca na wątpienie, zrozumiesz, że jest wielką <br>pustką, niezmierzoną i bez granic" - brzmiała odpowiedź. <br>Nanquan nawiązuje do słów Bodhidharmy, iż "prawdziwe rozumienie nie <br>jest ani rozumieniem, ani nierozumieniem". Istotne jest tu określenie "bez <br>granic", bo wyraźnie sugeruje, że nie można uprzedmiotowię prawdziwej <br>pustki przez sprowadzenie jej do "ograniczonego" swoją definicją pojęcia. <br>'Jaźń zwyczajna' nie jest też po prostu stanem