Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
dowód na to, że nie zrozumiał istoty swojej własnej jaźni. W tym kontekście
należy rozumieć następujące słowa Linji: "Nie ma 'buddy', którego można
szukać, nie ma 'drogi', którą można osiągnąć. [...] Tych, którzy nie potrafili
przestać szukać 'jaźni oświeconej', Bodhidharma pouczał następująco: ŤJacy
są głupi! Ludzie, wy szukacie swojej głowy, chociaż nigdy jej nie straciliście
ť". Każdy człowiek ma zawsze 'naturę buddy', dlatego poszukiwanie jej
jest w tradycji buddyjskiej porównywane do szukania własnej głowy czy
próby uchwycenia własnego cienia. Także Nanquan nauczał, że wyruszenie
na poszukiwanie 'oświecenia' oznacza udanie się w przeciwnym kierunku.
Linji podkreślał, że 'oświecenie' Buddy Śakyamuniego nie było rezultatem
medytacji
dowód na to, że nie zrozumiał istoty swojej własnej jaźni. W tym kontekście <br>należy rozumieć następujące słowa Linji: &lt;q&gt;"Nie ma 'buddy', którego można <br>szukać, nie ma 'drogi', którą można osiągnąć. [...] Tych, którzy nie potrafili <br>przestać szukać 'jaźni oświeconej', Bodhidharma pouczał następująco: ŤJacy <br>są głupi! Ludzie, wy szukacie swojej głowy, chociaż nigdy jej nie straciliście<br>ť".&lt;/&gt; Każdy człowiek ma zawsze 'naturę buddy', dlatego poszukiwanie jej <br>jest w tradycji buddyjskiej porównywane do szukania własnej głowy czy <br>próby uchwycenia własnego cienia. Także Nanquan nauczał, że wyruszenie <br>na poszukiwanie 'oświecenia' oznacza udanie się w przeciwnym kierunku. <br>Linji podkreślał, że 'oświecenie' Buddy Śakyamuniego nie było rezultatem <br>medytacji
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego