Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
również odstępstwa od przyjętych w operze reguł. Czeczot osadzał "średniowieczny" temat w scenerii wywodzącej się z modnego gotyckiego melodramatu (didaskalia: „Teatr wyobraża kościół na cmentarzu, pełnym grobowców, w głębi ukazuje się las; w wieży kościoła okna mieszkania Małgorzaty. Na teatrze panuje noc, potem wschód słońca"), a w kompozycji operetki odbijają się tezy Sulzera i Schlegla. Czeczot kontrastuje: przeplatając nastroje dramatyczne i modlitewne, rytmy arii i śpiewki, patetyczny liryzm z krotochwilną scenką. W rezultacie można odnieść wrażenie, że autor, starając się wykorzystać poszczególne możliwości gatunkowe operowego libretta, zapomniał o prawdopodobieństwie psychologicznym i o sensie całości - co między innymi wypominał mu Mickiewicz.
Wielbicielem
również odstępstwa od przyjętych w operze reguł. Czeczot osadzał "średniowieczny" temat w scenerii wywodzącej się z modnego gotyckiego melodramatu (didaskalia: &lt;q&gt;&#132;Teatr wyobraża kościół na cmentarzu, pełnym grobowców, w głębi ukazuje się las; w wieży kościoła okna mieszkania Małgorzaty. Na teatrze panuje noc, potem wschód słońca"&lt;/&gt;), a w kompozycji operetki odbijają się tezy Sulzera i Schlegla. Czeczot kontrastuje: przeplatając nastroje dramatyczne i modlitewne, rytmy arii i śpiewki, patetyczny liryzm z krotochwilną scenką. W rezultacie można odnieść wrażenie, że autor, starając się wykorzystać poszczególne możliwości gatunkowe operowego libretta, zapomniał o prawdopodobieństwie psychologicznym i o sensie całości - co między innymi wypominał mu Mickiewicz.<br>Wielbicielem
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego