Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
Fedrze. Przerażenie, jakiego doznaje Fedra przekonując się, że kocha pasierba, ma swoje źródła w surowym przepisie religii. Z mitologii jest tu wzięta tylko anegdota, ale cała temperatura moralna tragedii, owo napięcie, owo poczucie nieustannej obecności bogów, owo poczucie winy wobec bogów, którzy w końcu interweniują bezpośrednio, zabijając Hipolita na prośbę ojca.
Ale obok motywacji mitologicznej istnieje u Racine'a motywacja polityczna, która tragediom jego nadaje także charakter dworski. Agamemnon w Ifigenii rozważa sprawę ofiary i wyroczni na płaszczyźnie politycznej: jest królem, musi wybierać między obowiązkiem państwowym a szczęściem osobistym. Obok ciężaru wyroczni rozwija się dworska intryga: podstęp, przy pomocy którego Agamemnon próbuje
Fedrze&lt;/&gt;. Przerażenie, jakiego doznaje Fedra przekonując się, że kocha pasierba, ma swoje źródła w surowym przepisie religii. Z mitologii jest tu wzięta tylko anegdota, ale cała temperatura moralna tragedii, owo napięcie, owo poczucie nieustannej obecności bogów, owo poczucie winy wobec bogów, którzy w końcu interweniują bezpośrednio, zabijając Hipolita na prośbę ojca.<br>Ale obok motywacji mitologicznej istnieje u Racine'a motywacja polityczna, która tragediom jego nadaje także charakter dworski. Agamemnon w &lt;name type="tit"&gt;Ifigenii&lt;/&gt; rozważa sprawę ofiary i wyroczni na płaszczyźnie politycznej: jest królem, musi wybierać między obowiązkiem państwowym a szczęściem osobistym. Obok ciężaru wyroczni rozwija się dworska intryga: podstęp, przy pomocy którego Agamemnon próbuje
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego