Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
znaleźć
jedynie poza dualizmem wzajemnie wykluczających się przeciwieństw.
Z punktu widzenia 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' jako logiki
'oświecenia' odpowiedź na pytanie o istnienie 'ja' brzmi: "tak i jednocześnie
nie" - na tym polega 'środkowa droga' buddyzmu.
Oświecony może więc użyć dowolnego sposobu, aby prowadzić innych
do 'oświecenia', gdyż w 'logice paradoksu' brak ortodoksji jest właśnie
ortodoksją. Nauki mistrzów zen są więc praktycznym zastosowaniem teorii
'odpowiedniego sposobu', który oświecony dobiera w zależności od warunków
i zdolności pojmowania ludzi.
W Bezbramnej bramie czytamy:
Nie ma bramy wiodącej do Wielkiej Drogi,
można do niej dotrzeć na niezliczone sposoby.
Ikkyu Sojun nawiązywał wyraźnie do pojęcia 'odpowiedniego sposobu
znaleźć <br>jedynie poza dualizmem wzajemnie wykluczających się przeciwieństw. <br>Z punktu widzenia 'absolutnie sprzecznej samotożsamości' jako logiki <br>'oświecenia' odpowiedź na pytanie o istnienie 'ja' brzmi: "tak i jednocześnie <br>nie" - na tym polega 'środkowa droga' buddyzmu. <br>Oświecony może więc użyć dowolnego sposobu, aby prowadzić innych <br>do 'oświecenia', gdyż w 'logice paradoksu' brak ortodoksji jest właśnie <br>ortodoksją. Nauki mistrzów zen są więc praktycznym zastosowaniem teorii <br>'odpowiedniego sposobu', który oświecony dobiera w zależności od warunków <br>i zdolności pojmowania ludzi. <br>W Bezbramnej bramie czytamy: <br>Nie ma bramy wiodącej do Wielkiej Drogi, <br>można do niej dotrzeć na niezliczone sposoby. <br>Ikkyu Sojun nawiązywał wyraźnie do pojęcia 'odpowiedniego sposobu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego