Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
różnych zresztą powodów. Sama formuła "portret literacki" kojarzyła się przede wszystkim z nazwiskiem Sainte-Beuve'a - także w okresie Młodej Polski, kiedy przy różnych okazjach o nim wspominano. Rzecz inna, że ta właśnie wersja portretu nie mogła wówczas krytykom w pełni odpowiadać, tak zresztą jak nie odpowiadała Proustowi. Krytykiem, który w owym czasie - także w Polsce - silnie oddziaływał, był Georg Brandes, a w jego twórczości portret odgrywał rolę szczególną. Zdawał on sobie sprawę z trudności, na jakie ten gatunek naraża, gdy u progu książki, noszącej charakterystyczny podtytuł "portrety literackie XIX wieku", przeciwstawiał portret krytyczny portretowi malarskiemu:

Przekonany o nierealności zamierzenia, Brandes jednak
różnych zresztą powodów. Sama formuła "portret literacki" kojarzyła się przede wszystkim z nazwiskiem Sainte-Beuve'a - także w okresie Młodej &lt;page nr=137&gt; Polski, kiedy przy różnych okazjach o nim wspominano. Rzecz inna, że ta właśnie wersja portretu nie mogła wówczas krytykom w pełni odpowiadać, tak zresztą jak nie odpowiadała Proustowi. Krytykiem, który w owym czasie - także w Polsce - silnie oddziaływał, był Georg Brandes, a w jego twórczości portret odgrywał rolę szczególną. Zdawał on sobie sprawę z trudności, na jakie ten gatunek naraża, gdy u progu książki, noszącej charakterystyczny podtytuł "portrety literackie XIX wieku", przeciwstawiał portret krytyczny portretowi malarskiemu: <br>&lt;gap&gt;<br>Przekonany o nierealności zamierzenia, Brandes jednak
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego