Typ tekstu: Książka
Autor: Szaniawski Klemens
Tytuł: O nauce, rozumowaniu i wartościach
Rok: 1994
uzasadnione, jak też do tych przypadków, gdy tak nie jest. Można mówić odpowiednio o autorytetach prawdziwych i fałszywych. Zdaje się jednak, że w potocznym użyciu słowo "autorytet" funkcjonuje najczęściej w tym pierwszym znaczeniu, pozytywnie zabarwionym ocennie. Tak też będziemy się tu nim posługiwać, odkładając na inną okazję problem z dziedziny patologii nauki, jakim jest powstawanie i utrzymywanie się fałszywych autorytetów naukowych.
Główne pytanie brzmi: Jaką rolę odgrywa autorytet w nauce? Metodolog powie, że w najlepszym razie żadną. Socjolog będzie utrzymywał, że ogromną. Oczywiście za każdym razem chodzi o co innego.
Zadaniem metodologii nauk jest kodyfikacja sposobów uzasadniania twierdzeń. Z tego punktu
uzasadnione, jak też do tych przypadków, gdy tak nie jest. Można mówić odpowiednio o autorytetach prawdziwych i fałszywych. Zdaje się jednak, że w potocznym użyciu słowo "autorytet" funkcjonuje najczęściej w tym pierwszym znaczeniu, pozytywnie zabarwionym ocennie. Tak też będziemy się tu nim posługiwać, odkładając na inną okazję problem z dziedziny patologii nauki, jakim jest powstawanie i utrzymywanie się fałszywych autorytetów naukowych.<br> Główne pytanie brzmi: Jaką rolę odgrywa autorytet w nauce? Metodolog powie, że w najlepszym razie żadną. Socjolog będzie utrzymywał, że ogromną. Oczywiście za każdym razem chodzi o co innego.<br> Zadaniem metodologii nauk jest kodyfikacja sposobów uzasadniania twierdzeń. Z tego punktu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego