Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
że prowadzi do subiektywizacji dzieła sztuki. Do
odbiorcy należy to, jak dalece potrafi zdynamizować daną strukturę
rudymentarną, lub inaczej, jak dalece ona dla niego się zdynamizuje.
Nie zaprzecza to temu, że przedmioty, np. natury, są dla nas "ładne"
lub "brzydkie". Mają swoją strukturę i my jako odbiorcy zauważamy tam
ślady piękna lub innych wartości. Niczego w nich nie konkretyzujemy, -
gdyż, jak pisze Ingarden - konkretyzować można jedynie schematyczne
dzieło sztuki wraz z jego miejscami niedookreślonymi. Ale musimy
zaznaczyć, że dzieje się coś ze strukturą rudymentarną takiego
przedmiotu - coś, co kieruje nas w stronę wartości. Można dynamizować
strukturę rudymentarną przedmiotów "nieartystycznych", co powoduje
że prowadzi do subiektywizacji dzieła sztuki. Do<br>odbiorcy należy to, jak dalece potrafi zdynamizować daną strukturę<br>rudymentarną, lub inaczej, jak dalece ona dla niego się zdynamizuje.<br> Nie zaprzecza to temu, że przedmioty, np. natury, są dla nas "ładne"<br>lub "brzydkie". Mają swoją strukturę i my jako odbiorcy zauważamy tam<br>ślady piękna lub innych wartości. Niczego w nich nie konkretyzujemy, -<br>gdyż, jak pisze Ingarden - konkretyzować można jedynie schematyczne<br>dzieło sztuki wraz z jego miejscami niedookreślonymi. Ale musimy<br>zaznaczyć, że dzieje się coś ze strukturą rudymentarną takiego<br>przedmiotu - coś, co kieruje nas w stronę wartości. Można dynamizować<br>strukturę rudymentarną przedmiotów "nieartystycznych", co powoduje
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego