Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
chiń. benjue; jap. hongaku).
Teoria 'oświecenia pierwotnego' głosi, iż każdy ma 'naturę buddy', a więc
każdy jest już w pewnym sensie pierwotnie oświecony. Dogen odrzucił
koncepcję 'oświecenia osiągniętego' (chiń. shijue; jap. shikaku), według której
'oświecenie' może być osiągnięte dopiero po długim okresie praktyk religijnych.
Jednak Dogen nie przyjął teorii 'oświecenia pierwotnego' w interpretacji szkoły
tendai, ponieważ według niego prowadziła ona do wniosku, iż żadna praktyka
religijna nie ma znaczenia. Według Dogena to, że wszyscy mają 'naturę buddy'
nie oznacza jeszcze, iż wszyscy są oświeceni. Codzienne doświadczenie uczy
bowiem, iż ludzie wcale nie zachowują się tak, jakby posiadali 'naturę buddy',
-nie potrafią
chiń. benjue; jap. hongaku). <br>Teoria 'oświecenia pierwotnego' głosi, iż każdy ma 'naturę buddy', a więc <br>każdy jest już w pewnym sensie pierwotnie oświecony. Dogen odrzucił <br>koncepcję 'oświecenia osiągniętego' (chiń. shijue; jap. shikaku), według której <br>'oświecenie' może być osiągnięte dopiero po długim okresie praktyk religijnych. <br>Jednak Dogen nie przyjął teorii 'oświecenia pierwotnego' w interpretacji szkoły <br>tendai, ponieważ według niego prowadziła ona do wniosku, iż żadna praktyka <br>religijna nie ma znaczenia. Według Dogena to, że wszyscy mają 'naturę buddy' <br>nie oznacza jeszcze, iż wszyscy są oświeceni. Codzienne doświadczenie uczy <br>bowiem, iż ludzie wcale nie zachowują się tak, jakby posiadali 'naturę buddy', <br>-nie potrafią
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego