Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
także słowa".

Inną przyczyną, dla której mistrz zen nie może poprzestać na milczeniu,
jest fakt, że zgodnie z 'logiką paradoksu' nie może przywiązywać się do
żadnego z wykluczających się przeciwieństw - ani do milczenia, ani do
słownych wypowiedzi jako przeciwieństwa milczenia. Ten paradoks 'oświecenia'
najlepiej wyraził Daito Kokushi, nauczając, iż "do pierwotnego oblicza
nie można dotrzeć słowami, nie można też dotrzeć milczeniem". Podobną
refleksję możemy znaleźć u Muso Soseki.
Musimy pamiętać, iż milczenie, będące wyrazem niewyrażalności natury
rzeczywistości w słowach, może nie być wcale 'odpowiednim sposobem', gdy
zostanie odebrane za przejaw nihilizmu czy agnostycyzmu. Taki jest właśnie
sens następującej rozmowy mistrza Shitou
także słowa".&lt;/&gt; <br>&lt;page nr=145&gt;<br>Inną przyczyną, dla której mistrz zen nie może poprzestać na milczeniu, <br>jest fakt, że zgodnie z 'logiką paradoksu' nie może przywiązywać się do <br>żadnego z wykluczających się przeciwieństw - ani do milczenia, ani do <br>słownych wypowiedzi jako przeciwieństwa milczenia. Ten paradoks 'oświecenia' <br>najlepiej wyraził Daito Kokushi, nauczając, iż "do pierwotnego oblicza <br>nie można dotrzeć słowami, nie można też dotrzeć milczeniem". Podobną <br>refleksję możemy znaleźć u Muso Soseki. <br>Musimy pamiętać, iż milczenie, będące wyrazem niewyrażalności natury <br>rzeczywistości w słowach, może nie być wcale 'odpowiednim sposobem', gdy <br>zostanie odebrane za przejaw nihilizmu czy agnostycyzmu. Taki jest właśnie <br>sens następującej rozmowy mistrza Shitou
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego