Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Dialog
Nr: 9
Miejsce wydania: Warszawa
Rok wydania: 1958
Rok powstania: 1996
tylko tragedia wynikająca z historii, którą - śladem romantyków - bierzemy z Shakespeare'a. Bliskie są nam dwie wielkie namiętności, które rządzą bohaterami Shakespeare'a: szowinizm i pycha. Ryszard III Oliviera rozpoczyna się od obrazu złotej korony unoszącej się na błękitnym tle, i tak też się kończy: korona ulatuje z rąk para koronującego na polu bitwy zwycięskiego króla, ulatuje więc i zawisa w lazurze wieńcząc w ten sposób filmowe dzieło. Olivier w sposób dość prostoduszny zdemaskował typ mitologii shakespeare'owskiej. Nie ma tragedii bez mitu, bez niewzruszalnego systemu odniesienia. Tragedia musi mieć z góry dany przebieg wydarzeń: musi mieć dany punkt wyjścia i dane rozwiązanie. Między tymi
tylko tragedia wynikająca z historii, którą - śladem romantyków - bierzemy z Shakespeare'a. Bliskie są nam dwie wielkie namiętności, które rządzą bohaterami Shakespeare'a: szowinizm i pycha. <name type="tit">Ryszard III</> Oliviera rozpoczyna się od obrazu złotej korony unoszącej się na błękitnym tle, i tak też się kończy: korona ulatuje z rąk para koronującego na polu bitwy zwycięskiego króla, ulatuje więc i zawisa w lazurze wieńcząc w ten sposób filmowe dzieło. Olivier w sposób dość prostoduszny zdemaskował typ mitologii shakespeare'owskiej. Nie ma tragedii bez mitu, bez niewzruszalnego systemu odniesienia. Tragedia musi mieć z góry dany przebieg wydarzeń: musi mieć dany punkt wyjścia i dane rozwiązanie. Między tymi
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego