Typ tekstu: Książka
Autor: Pinkwart Maciej
Tytuł: Zakopane i Tatry
Rok: 1992
w ramach tzw. Akcji Porządkowej okupanci w 1942 roku nakazali dokonanie ekshumacji grobów ze wschodniej części cmentarza i poprowadzili tam obecną uliczkę, doprowadzającą do dolnej stacji kolejki. Przedtem dochodziło się do niej od ul. Szkolnej. W czasie "Ordnungsaktion" wyburzono także wszystkie zabudowania w tej okolicy.
Wybudowanie górskiej kolejki na Gubałówkę projektowano już w 1919 roku, w jednym z licznych nie zrealizowanych planów rozwoju Zakopanego. W latach dwudziestych kierownik zakopiańskiej elektrowni, Jan Kontrymowicz-Ogiński, przedstawił konkretny projekt, na którego realizację zabrakło jednak środków. Dopiero prężna Liga Popierania Turystyki wespół z Polskim Związkiem Narciarskim - obydwie instytucje zarządzane przez płk. Aleksandra Bobkowskiego, twórcę kolejki
w ramach tzw. Akcji Porządkowej okupanci w 1942 roku nakazali dokonanie ekshumacji grobów ze wschodniej części cmentarza i poprowadzili tam obecną uliczkę, doprowadzającą do dolnej stacji kolejki. Przedtem dochodziło się do niej od ul. Szkolnej. W czasie "Ordnungsaktion" wyburzono także wszystkie zabudowania w tej okolicy.<br> Wybudowanie górskiej kolejki na Gubałówkę projektowano już w 1919 roku, w jednym z licznych nie zrealizowanych planów rozwoju Zakopanego. W latach dwudziestych kierownik zakopiańskiej elektrowni, Jan Kontrymowicz-Ogiński, przedstawił konkretny projekt, na którego realizację zabrakło jednak środków. Dopiero prężna Liga Popierania Turystyki wespół z Polskim Związkiem Narciarskim - obydwie instytucje zarządzane przez płk. Aleksandra Bobkowskiego, twórcę kolejki
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego