Typ tekstu: Książka
Autor: Miłosz Czesław
Tytuł: Legendy nowoczesności
Rok: 1944
religijnego odczuwania, od równouprawnienia wszystkich uczuć (nawet gdyby to były uczucia religijne) - czemu sprzyjało wyrafinowanie form artystycznych. Pod hasłem "wszystko odczuć, wszystko zrozumieć" zaczęto cenić naiwność wiary, tęsknić do prymitywu i rozczulać się nad czarem religijnych obrzędów. Dokonywały się liczne nawrócenia wśród poetów, malarzy, muzyków. Negacja wydawała się czymś zbyt prostackim i zbyt mało liczącym się z całym skomplikowaniem kultury. Równocześnie burżuazja i kler widziały w religii najlepszą odtrutkę na socjalizm, anarchizm i widmo rewolucji - więc ustami swoich pisarzy nawoływały, jeśli nie do szczerej i prawdziwej wiary, to przynajmniej do zachowywania gestu religijnego, do przestrzegania form. Ale gest zmienia aktora grającego
religijnego odczuwania, od równouprawnienia wszystkich uczuć (nawet gdyby to były uczucia religijne) - czemu sprzyjało wyrafinowanie form artystycznych. Pod hasłem "wszystko odczuć, wszystko zrozumieć" zaczęto cenić naiwność wiary, tęsknić do prymitywu i rozczulać się nad czarem religijnych obrzędów. Dokonywały się liczne nawrócenia wśród poetów, malarzy, muzyków. Negacja wydawała się czymś zbyt prostackim i zbyt mało liczącym się z całym skomplikowaniem kultury. Równocześnie burżuazja i kler widziały w religii najlepszą odtrutkę na socjalizm, anarchizm i widmo rewolucji - więc ustami swoich pisarzy nawoływały, jeśli nie do szczerej i prawdziwej wiary, to przynajmniej do zachowywania gestu religijnego, do przestrzegania form. Ale gest zmienia aktora grającego
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego