Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
konkretnym odniesieniu do rzeczywistości, twierdząc na przykład, iż
"miecz tnie na jedną część" (jap. itto ichidan). To zdanie jest sądem
paradoksowym, ponieważ "miecz zawsze przecina coś na dwie części" (jap.
itto nidan). Jednak z punktu widzenia 'logiki paradoksu' jedno jest wszystkim,
a wszystko jest jednym, tak więc części, na które przecina miecz jakąś rzecz,
tak naprawdę są jedną częścią.

Analizując metafory i symbole zen, należy przede wszystkim wyróżnić te,
których znaczenie można sprowadzić do jednego z typów sądu paradoksowego.
Przykładem symbolu, który wyraża 'absolutnie sprzeczną samotożsamość',
jest określenie 'kwiaty nieba' (chiń. konghua; jap. kuge). Ze względu na dwa
znaczenia chińskiego znaku
konkretnym odniesieniu do rzeczywistości, twierdząc na przykład, iż <br>"miecz tnie na jedną część" (jap. itto ichidan). To zdanie jest sądem <br>paradoksowym, ponieważ "miecz zawsze przecina coś na dwie części" (jap. <br>itto nidan). Jednak z punktu widzenia 'logiki paradoksu' jedno jest wszystkim, <br>a wszystko jest jednym, tak więc części, na które przecina miecz jakąś rzecz, <br>tak naprawdę są jedną częścią. <br>&lt;page nr=175&gt;<br>Analizując metafory i symbole zen, należy przede wszystkim wyróżnić te, <br>których znaczenie można sprowadzić do jednego z typów sądu paradoksowego. <br>Przykładem symbolu, który wyraża 'absolutnie sprzeczną samotożsamość', <br>jest określenie 'kwiaty nieba' (chiń. konghua; jap. kuge). Ze względu na dwa <br>znaczenia chińskiego znaku
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego