Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
buddyjskiej mamy do czynienia z teorią sprzecznej tożsamości
dwóch elementów: relatywnego i absolutnego, co jest widoczne na przykład
w teorii tożsamości formy i 'pustki'. W szkole Sutury Girlandy Kwiatów aspekt
absolutny nazywany jest li (jap. ri), a aspekt relatywny shi (jap. ji). Ostateczną prawdę o rzeczywistości wyraża pojęcie 'sfery wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai), w którego nazwie nie występuje element absolutny. Wynika to z tego, iż przedstawiciele szkoły kegon dążyli do wyrażenia tożsamości wszelkich przeciwieństw w taki sposób, aby uniknąć sugestii, że mamy do czynienia z dwoma pierwotnie przeciwnymi elementami, które zostały ujednolicone. W pojęciu
buddyjskiej mamy do czynienia z teorią sprzecznej tożsamości <br>dwóch elementów: relatywnego i absolutnego, co jest widoczne na przykład <br>w teorii tożsamości formy i 'pustki'. W szkole Sutury Girlandy Kwiatów aspekt <br>absolutny nazywany jest li (jap. ri), a aspekt relatywny shi (jap. ji). Ostateczną prawdę o rzeczywistości wyraża pojęcie 'sfery wzajemnego przenikania się wszystkich fenomenów' (chiń. shishiwuai fajie; jap. jijimuge hokkai), w którego nazwie nie występuje element absolutny. Wynika to z tego, iż przedstawiciele szkoły kegon dążyli do wyrażenia tożsamości wszelkich przeciwieństw w taki sposób, aby uniknąć sugestii, że mamy do czynienia z dwoma pierwotnie przeciwnymi elementami, które zostały ujednolicone. W pojęciu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego