Typ tekstu: Książka
Autor: Waniek Henryk
Tytuł: Opis podróży mistycznej z Oświęcimia do Zgorzelca 1257-1957
Rok: 1996
płomieniami. Do końca traktatu pozostały
dwa obrazy.
Pewnie pamiętamy słowa Sokratesa przystępującego do wypicia
zabójczego szaleju: " z tego, co pomarło powstaje to, co żywe".
Ten ustęp platońskiego Fedona uważa się za aluzję do metempsychozy
pospolicie zwanej reinkarnacją. Wywiedziona z tradycji pitagorejskiej,
nauka ta obstaje przy niezniszczalności pierwiastka duchowego,
wcielającego się raz za razem w ludzki byt. Ale ciało, które - jak
czytamy w Fedonie - jest tylko czasowym schronieniem ducha, podlega
rozpadowi. Nie ma ciała niezniszczalnego. Nadto, mówiąc o
nieśmiertelności, trzeba wiedzieć, czym jest śmierć, i zaznać
umierania. To zasadniczy cel starożytnych misteriów. O doświadczeniu
śmierci za życia mówią słowa Apulejusza, wtajemniczonego w misteria:
" najpierw
płomieniami. Do końca traktatu pozostały<br>dwa obrazy.<br> Pewnie pamiętamy słowa Sokratesa przystępującego do wypicia<br>zabójczego szaleju: "&lt;gap&gt; z tego, co pomarło &lt;gap&gt; powstaje to, co żywe".<br>Ten ustęp platońskiego Fedona uważa się za aluzję do metempsychozy<br>pospolicie zwanej reinkarnacją. Wywiedziona z tradycji pitagorejskiej,<br>nauka ta obstaje przy niezniszczalności pierwiastka duchowego,<br>wcielającego się raz za razem w ludzki byt. Ale ciało, które - jak<br>czytamy w Fedonie - jest tylko czasowym schronieniem ducha, podlega<br>rozpadowi. Nie ma ciała niezniszczalnego. Nadto, mówiąc o<br>nieśmiertelności, trzeba wiedzieć, czym jest śmierć, i zaznać<br>umierania. To zasadniczy cel starożytnych misteriów. O doświadczeniu<br>śmierci za życia mówią słowa Apulejusza, wtajemniczonego w misteria:<br>"&lt;gap&gt; najpierw
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego