go, ale odkrycie nowej <br>perspektywy poznawczej, w której poznanie rozumowe także się zawiera. <br>Używając terminologii Tadeusza Płużańskiego, można powiedzieć, że <br>w akcie 'oświecenia' następuje przejście od rozumu klasycznego do rozumu <br>paradoksowego. Ze wszystkich rodzajów rozumu, zdefiniowanych przez <br>Płużańskiego, istotny dla naszych rozważań jest podział na rozum klasyczny, <br>rozum dialektyczny i rozum paradoksowy. <br>Narzędziem rozumu klasycznego jest dwuwartościowa logika Arystotelesa, <br>uznająca zasady tożsamości, niesprzeczności i tertium non datur. Rozum <br>klasyczny uważa za prawdę zgodność danych poznawczych z rzeczywistością <br>przedmiotu poznania. Celem rozumu klasycznego jest uporządkowanie <br>chaosu, panującego w obrębie funkcjonowania rozumu potocznego, czemu <br>służyć ma akceptacja jednoznacznej aksjologii. Punkt wyjścia w procesie