Typ tekstu: Książka
Autor: red. Gomulicka Barbara
Tytuł: Pisarze polskiego oświecenia
Rok: 1996
na karty książki nowy wątek, oparty w dużej mierze na własnych badaniach, o starożytnej ceramice. W wielu punktach z Winckelmannem się nie zgadzał. Zarzucał mu, iż nazbyt ufa „uniesieniom" jako „prawidłom" poznania. Nie wierzył w historyczno-geograficzne uwarunkowania sztuki rozumiane jako czynnik determinujący, choć rozszerzenie perspektywy poza sztukę rzymską i grecką uważał za konieczne. Zdaniem Potockiego, oprócz uwarunkowań historycznych i środowiskowych ważniejsza jest pobudka, „która kieruje smakiem zbytku ku ozdobie publicznej . Jest to nie wiem coś, które tworzy artystów, zagrzewa geniusz".
Źródło inspiracji widział Potocki w naturze, nie – jak Winckelmann – w sztuce antycznej. „Zważając źródło
na karty książki nowy wątek, oparty w dużej mierze na własnych badaniach, o starożytnej ceramice. W wielu punktach z Winckelmannem się nie zgadzał. Zarzucał mu, iż nazbyt ufa &#132;uniesieniom" jako &#132;prawidłom" poznania. Nie wierzył w historyczno-geograficzne uwarunkowania sztuki rozumiane jako czynnik determinujący, choć rozszerzenie perspektywy poza sztukę rzymską i grecką uważał za konieczne. Zdaniem Potockiego, oprócz uwarunkowań historycznych i środowiskowych ważniejsza jest pobudka, &#132;która kieruje smakiem zbytku ku ozdobie publicznej &lt;gap&gt;. Jest to nie wiem coś, które tworzy artystów, zagrzewa geniusz".<br> Źródło inspiracji widział Potocki w naturze, nie &#150; jak Winckelmann &#150; w sztuce antycznej. &#132;Zważając źródło
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego