odległych i mitycznych epok,<br>o których zawsze wiemy mniej, niż byśmy pragnęli. Również w czasach<br>historycznych, a nawet współczesnych, miejsca pierwotnie nie<br>predestynowane do celów religijnych pretendują do "kanonizacji".<br>Rozmaite - mniejsze lub większe - hierofanie, objawienia i widzenia<br>cały czas rozszerzają i wzbogacają geografię cudu. Lourdes, Fatima,<br>Medżugorje. Nieprzerwanie trwa proces sakralizacji nowych miejsc<br>bohaterstwa lub zbiorowego cierpienia. Aurze świętości, jaką -<br>zasłużenie lub nie - przypisuje się takim miejscom, często towarzyszą<br>nieprzystojne skutki wtórne - waśnie, przetargi, swary.<br> Dobrym - bo dokonującym się na naszych oczach - przykładem tego<br>procesu są roszczenia i spory wokół Oświęcimia. Są one na tyle<br>publiczne, że można sobie darować bilans