Typ tekstu: Książka
Autor: Ostrowicki Michał
Tytuł: Dzieło sztuki jako system
Rok: 1997
budowy strukturalnej dzieła sztuki. Drugi problem to zagadnienie informacji zawartej w dziele sztuki. Można przyjąć, że jakaś informacja zawsze jest w dziele sztuki zawarta. Może mieć ona wymiar ilościowy, ale wtedy nie byłaby tym, co nazywane jest "informacją estetyczną". Dlatego możemy sformułować tezę, że w dziełach sztuki najważniejsza jest informacja semantyczna - nie ilościowa, ale "oparta" na jakościach. Dzięki aktywnemu wejściu w sytuację estetyczną przez odbiorcę, który jest nastawiony na odbiór, możliwy jest odbiór informacji zawartej w dziele. Dzieło pojmowane wyłącznie ilościowo o niczym istotnym nie informuje. Kiedy zostanie zdynamizowane, relacje w strukturze zaktualizowanej zaczynają posiadać dla odbiorcy sens - to, co było
budowy strukturalnej dzieła sztuki. Drugi problem to zagadnienie informacji zawartej w dziele sztuki. Można przyjąć, że jakaś informacja zawsze jest w dziele sztuki zawarta. Może mieć ona wymiar ilościowy, ale wtedy nie byłaby tym, co nazywane jest "informacją estetyczną". Dlatego możemy sformułować tezę, że w dziełach sztuki najważniejsza jest informacja semantyczna - nie ilościowa, ale "oparta" na jakościach. Dzięki aktywnemu wejściu w sytuację estetyczną przez odbiorcę, który jest nastawiony na odbiór, możliwy jest odbiór informacji zawartej w dziele. Dzieło pojmowane wyłącznie ilościowo o niczym istotnym nie informuje. Kiedy zostanie zdynamizowane, relacje w strukturze zaktualizowanej zaczynają posiadać dla odbiorcy sens - to, co było
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego