Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
umysłu można osiągnąć, siedząc bez ruchu i nie pozwalając, by cokolwiek
pojawiło się w umyśle. [...] Jeśli ktoś uważa, że powinno się praktykować
medytację w bezruchu, powinien odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Vimalakirti
(chiń. Weima; jap. Yuima), który napotkał Śariputrę (chiń. Shelizi; jap.
Sharishi) w lesie, skarcił go za to, że ten siedział nieruchomo i medytował.
Niektórzy nauczają, że należy siedzieć w bezruchu i wpatrywać się w jakiś
doskonały stan umysłu, nie pozwalając pojawić się żadnej myśli. Jakże błądzą
ci, którzy nie zdają sobie sprawy, że czynią źle, przywiązując się do tego
wyciszonego stanu jaźni". W wypowiedzi tej Huineng nawiązuje do
słynnego fragmentu
umysłu można osiągnąć, siedząc bez ruchu i nie pozwalając, by cokolwiek <br>pojawiło się w umyśle. [...] Jeśli ktoś uważa, że powinno się praktykować <br>medytację w bezruchu, powinien odpowiedzieć na pytanie, dlaczego Vimalakirti <br>(chiń. Weima; jap. Yuima), który napotkał Śariputrę (chiń. Shelizi; jap. <br>Sharishi) w lesie, skarcił go za to, że ten siedział nieruchomo i medytował. <br>Niektórzy nauczają, że należy siedzieć w bezruchu i wpatrywać się w jakiś <br>doskonały stan umysłu, nie pozwalając pojawić się żadnej myśli. Jakże błądzą <br>ci, którzy nie zdają sobie sprawy, że czynią źle, przywiązując się do tego <br>wyciszonego stanu jaźni".&lt;/&gt; W wypowiedzi tej Huineng nawiązuje do <br>słynnego fragmentu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego