Typ tekstu: Książka
Tytuł: Sporne sprawy polskiej literatury współczesnej
Rok: 1998
rodzaju narodowego brewiarza lub kodeksu patriotycznego, kamuflują lub zakłamują drażliwą prawdę o wewnętrznych rozdarciach społeczeństwa, o "polskich bólach", jak rozdarcia te i sprzeczności nazywał Tischner, a za nim Kijowski. Rzeczywiste, doskwierające "bóle" zastąpione zostają najczęściej banalnymi repetycjami z romantyzmu oraz hieratycznymi i patetycznymi gestami historycznymi, które kreują obraz wspólnoty odświętnej, solidarnej w cierpieniu.
Takie stereotypy i gesty pojawiają się w utworach Mariana Brandysa z lat osiemdziesiątych: Z dwóch stron drzwi, Generał Powalał, Generał Arbuz, choć zauważyć je można już wcześniej - w Końcu świata szwoleżerów. W twórczości tego pisarza odradza się na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Sienkiewiczowski wzorzec literatury historycznej jako
rodzaju narodowego brewiarza lub kodeksu patriotycznego, kamuflują lub zakłamują drażliwą prawdę o wewnętrznych rozdarciach społeczeństwa, o "polskich bólach", jak rozdarcia te i sprzeczności nazywał Tischner, a za nim Kijowski. Rzeczywiste, doskwierające "bóle" zastąpione zostają najczęściej banalnymi repetycjami z romantyzmu oraz hieratycznymi i patetycznymi gestami historycznymi, które kreują obraz wspólnoty odświętnej, solidarnej w cierpieniu.<br> Takie stereotypy i gesty pojawiają się w utworach Mariana Brandysa z lat osiemdziesiątych: Z dwóch stron drzwi, Generał Powalał, Generał Arbuz, choć zauważyć je można już wcześniej - w Końcu świata szwoleżerów. W twórczości tego pisarza odradza się na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych. Sienkiewiczowski wzorzec literatury historycznej jako
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego