mimo regulacji antytrustowej, sieci telewizyjne - ABC, NBC, CBS, FOX - opanowały narodowy rynek telewizyjny, pozostawiając regionalnym stacjom rozpowszechniającym ich programy jedynie przygotowywanie lokalnych dzienników telewizyjnych i nadawanie starych programów filmowych. <br>Ekonomiczna rola reklamy nie sprowadza się tylko do gwarantowania ogromnych zysków środkom masowym (a należą one do kategorii przedsiębiorstw o największej stopie zysku) oraz ogłoszeniodawcom. Konsekwencją komercjalnego systemu finansowania mediów masowych jest przyspieszona koncentracja własności, tworzenie wielkich korporacji, posiadających znaczne udziały w różnych gałęziach przemysłu (od przemysłu telekomunikacyjnego do papierniczego), ściśle powiązanych z kompleksem militarnym [Schiller, 1969: 52]. <br>Ogłoszeniodawcy, choć w gruncie rzeczy mało zainteresowani treściami, jakie niosą finansowane przez nich środki masowe