Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
obronę. Nie
jesteśmy w stanie wyobrazić sobie stanu, w którym ma miejsce sprzeczna
tożsamość negacji i afirmacji pod tym samym względem i w tym samym
momencie (na przykład coś jest zmienne i jednocześnie niezmienne). Jak
słusznie zauważa Nietzsche, "nie udaje nam się twierdzić i zaprzeczać tej
samej rzeczy: jest to subiektywna zasada poznania, nie wyraża ona konieczności,
lecz tylko niemożność". Jednak w naukach mistrzów zen różnych
epok znajdujemy liczne sądy sprzeczne jednowymiarowe, które są uważane
za adekwatne do rzeczywistości.

Nie tylko Nishida zwracał uwagę na paradoksowy charakter logiki zen.
Kyodo Shibano określał logikę zen mianem 'logiki negatywnie afirmatywnej'
(jap. hiteiteki ko
obronę. Nie <br>jesteśmy w stanie wyobrazić sobie stanu, w którym ma miejsce sprzeczna <br>tożsamość negacji i afirmacji pod tym samym względem i w tym samym <br>momencie (na przykład coś jest zmienne i jednocześnie niezmienne). Jak <br>słusznie zauważa Nietzsche, &lt;q&gt;"nie udaje nam się twierdzić i zaprzeczać tej <br>samej rzeczy: jest to subiektywna zasada poznania, nie wyraża ona konieczności, <br>lecz tylko niemożność"&lt;/&gt;. Jednak w naukach mistrzów zen różnych <br>epok znajdujemy liczne sądy sprzeczne jednowymiarowe, które są uważane <br>za adekwatne do rzeczywistości. <br>&lt;page nr=17&gt;<br>Nie tylko Nishida zwracał uwagę na paradoksowy charakter logiki zen. <br>Kyodo Shibano określał logikę zen mianem 'logiki negatywnie afirmatywnej' <br>(jap. hiteiteki ko
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego