Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Sztuka
Nr: 3
Miejsce wydania: Warszawa
Rok: 1974
odbiorze i ocenie. Awangarda powojenna dokonywała zaś rewolucyjnego przeobrażenia w obszarze środków działania, wymagającego gruntowego przebudowania również pojęć o sztuce, wraz z ich kryteriami, zakresem percepcji i nomenklaturą. Są to bariery niełatwe do przebycia, determinujące często widzenie wyrywkowe, fragmentaryczne, skierowane na poszczególne przejawy sztuki, utrudniające zaś dostrzeżenie rudymentalnych źródeł i substratu zachodzących w niej procesów. Z dzisiejszej perspektywy dają się już one jednak wyśledzić i skomentować.
Dla awangardy ostatniego trzydziestolecia scheda przedwojennego arsenału środków artystycznych i ówczesnego status quo sztuki okazała się nieprzystosowalna do nowych potrzeb wyrazowych, a więc nieprzydatna. Spadkobiercy wielkich odkrywców sztuki geometrii i konstruktywizmu zatracili już wówczas w
odbiorze i ocenie. Awangarda powojenna dokonywała zaś rewolucyjnego przeobrażenia w obszarze środków działania, wymagającego gruntowego przebudowania również pojęć o sztuce, wraz z ich kryteriami, zakresem percepcji i nomenklaturą. Są to bariery niełatwe do przebycia, determinujące często widzenie wyrywkowe, fragmentaryczne, skierowane na poszczególne przejawy sztuki, utrudniające zaś dostrzeżenie rudymentalnych źródeł i substratu zachodzących w niej procesów. Z dzisiejszej perspektywy dają się już one jednak wyśledzić i skomentować.<br> Dla awangardy ostatniego trzydziestolecia scheda przedwojennego arsenału środków artystycznych i ówczesnego &lt;hi rend="italic"&gt;status quo&lt;/hi&gt; sztuki okazała się nieprzystosowalna do nowych potrzeb wyrazowych, a więc nieprzydatna. Spadkobiercy wielkich odkrywców sztuki geometrii i konstruktywizmu zatracili już wówczas w
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego