Typ tekstu: Książka
Autor: Głowiński Michał
Tytuł: Ekspresja i empatia
Rok: 1997
w portrecie jako podstawowej formie wypowiedzi krytycznej skupiają się główne właściwości tej krytyki, czyniącej z podmiotu autorskiego miarę wszechrzeczy w literaturze i - zarazem - pierwszy i najbardziej oczywisty przedmiot zainteresowania. Przejawiała się w tym niekwestionowana konsekwencja, wyciągnięto wnioski z koncepcji ekspresyjnej, o wyrażaniu najlepiej mówić wtedy, gdy przedmiotem dociekań nie jest taki czy inny fragment dzieła, nie jest taka czy inna strona działalności danego pisarza, ale on i jego dzieło jako totalność. Ekspresyjnie pojmowanemu portretowi krytycznemu sprzyjała także postawa empatyczna, skoro wczuwanie się nie było ograniczone wyłącznie do konkretnego dzieła, stanowiło swojego rodzaju supozycję całości, a całością był dany twórca, z którym utożsamiać się
w portrecie jako podstawowej formie wypowiedzi krytycznej skupiają się główne właściwości tej krytyki, czyniącej z podmiotu autorskiego miarę wszechrzeczy w literaturze i - zarazem - pierwszy i najbardziej oczywisty przedmiot zainteresowania. Przejawiała się w tym niekwestionowana konsekwencja, wyciągnięto wnioski z koncepcji ekspresyjnej, o wyrażaniu najlepiej mówić wtedy, gdy przedmiotem dociekań nie jest taki czy inny fragment dzieła, nie jest taka czy inna strona działalności danego pisarza, ale on i jego dzieło jako totalność. Ekspresyjnie pojmowanemu portretowi krytycznemu sprzyjała także postawa empatyczna, skoro wczuwanie się nie było ograniczone wyłącznie do konkretnego dzieła, stanowiło swojego rodzaju supozycję całości, a całością był dany twórca, z którym utożsamiać się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego