Typ tekstu: Książka
Autor: Ziomek Jerzy
Tytuł: Renesans
Rok wydania: 1995
Rok powstania: 1973
tyle naśladowanie natury, ile naśladowanie mistrzów i doprowadzenie ich technik do wirtuozerii. Gdy artyści quattrocenta sądzili, że odkrywając obiektywne prawa estetyki można ze sztuki uczynić naukę, ich następcy odwoływali się do giudizio dell'occhio, do sądu oka - oka artysty, który tym samym stawał się arbitrem piękna. Sztuka nie naśladuje natury - mówili - to znaczy: nie usiłuje dać jej obrazu, naśladuje raczej wytwórcze zdolności natury, próbuje jej dorównać w akcie kreacyjnym (por. rozdz. I, pkt 4 o natura naturata i natura naturans). Świat staje się ekspresywną projekcją duszy artysty, hermetyczną wizją wirtuoza. Piękno widzialne jest tylko etapem do osiągnięcia nieśmiertelnego piękna - odbicia Boga.
Sztuka manieryzmu
tyle naśladowanie natury, ile naśladowanie mistrzów i doprowadzenie ich technik do wirtuozerii. Gdy artyści quattrocenta sądzili, że odkrywając obiektywne prawa estetyki można ze sztuki uczynić naukę, ich następcy odwoływali się do giudizio dell'occhio, do sądu oka - oka artysty, który tym samym stawał się arbitrem piękna. Sztuka nie naśladuje natury - mówili - to znaczy: nie usiłuje dać jej obrazu, naśladuje raczej wytwórcze zdolności natury, próbuje jej dorównać w akcie kreacyjnym (por. rozdz. I, pkt 4 o natura naturata i natura naturans). Świat staje się ekspresywną projekcją duszy artysty, hermetyczną wizją wirtuoza. Piękno widzialne jest tylko etapem do osiągnięcia nieśmiertelnego piękna - odbicia Boga.<br>Sztuka manieryzmu
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego