Typ tekstu: Prasa
Tytuł: Wprost
Nr: 01.30 (5)
Miejsce wydania: Poznań
Rok: 2000
stanowiło historię socrealistyczną á rebours, podobną na przykład do "Celulozy" Jerzego Kawalerowicza. Aby pogłębić wizerunek rewolucji, sięgnął więc Wajda po "Dantona" (1982 r.) według dramatu Stanisławy Przybyszewskiej. Tu problem wolności został już silniej wycieniowany. Gerard Depardieu tak mocno uczłowieczył Dantona, że polscy widzowie widzieli w nim metaforę Lecha Wałęsy, rodzimego trybuna ludowego. Natomiast kostyczny Robespierre (Wojciech Pszoniak) wydawał się uosobieniem tępego doktrynerstwa, które w historycznej konfrontacji musi przegrać, ale za nic nie chce oddać swoich pozycji. "Danton" był przenikliwym filmem o dylematach wolności, on też powinien mieć powtórną premierę na początku lat 90. - w czasach, kiedy te dylematy zaczęły widzów Wajdy
stanowiło historię socrealistyczną <foreign>á rebours</>, podobną na przykład do "Celulozy" Jerzego Kawalerowicza. Aby pogłębić wizerunek rewolucji, sięgnął więc Wajda po "Dantona" (1982 r.) według dramatu Stanisławy Przybyszewskiej. Tu problem wolności został już silniej wycieniowany. Gerard Depardieu tak mocno uczłowieczył Dantona, że polscy widzowie widzieli w nim metaforę Lecha Wałęsy, rodzimego trybuna ludowego. Natomiast kostyczny Robespierre (Wojciech Pszoniak) wydawał się uosobieniem tępego doktrynerstwa, które w historycznej konfrontacji musi przegrać, ale za nic nie chce oddać swoich pozycji. "Danton" był przenikliwym filmem o dylematach wolności, on też powinien mieć powtórną premierę na początku lat 90. - w czasach, kiedy te dylematy zaczęły widzów Wajdy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego