Typ tekstu: Książka
Autor: Jackowski Aleksander
Tytuł: Polska sztuka ludowa
Rok: 2002
najpiękniejsze, jak podhalańskie w Dębnie, Grywałdzie, Harklowej, Orawce, nie ujawniają zależności od panującego wówczas stylu gotyckiego.
Kościoły, które tak silnie wpisały się w nasz pejzaż, to jednonawowe, drewniane budowle, przypominające niekiedy architekturę obronną, z izbicowymi wieżami, zakończonymi hełmami (Dębno, Libusza), niekiedy z podcieniami biegnącymi dokoła budynku. Gontowanie wieży sięgało ziemi, tworząc, jak to ma miejsce w Orawce niezwykłej urody kompozycję rytmiczną drewnianych łusek. Nie wiem, czy można te wieżyce nazwać, jak to uczynił Roman Reinfuss, "ludowymi", choć podobnie jak malowidła tematyczne na ścianach tego kościoła odbiegają od

norm sztuki w tamtym czasie oficjalnej. Jak pisał Marian Kornecki, określając przemiany od połowy
najpiękniejsze, jak podhalańskie w Dębnie, Grywałdzie, Harklowej, Orawce, nie ujawniają zależności od panującego wówczas stylu gotyckiego. <br>Kościoły, które tak silnie wpisały się w nasz pejzaż, to jednonawowe, drewniane budowle, przypominające niekiedy architekturę obronną, z izbicowymi wieżami, zakończonymi hełmami (Dębno, Libusza), niekiedy z podcieniami biegnącymi dokoła budynku. Gontowanie wieży sięgało ziemi, tworząc, jak to ma miejsce w Orawce niezwykłej urody kompozycję rytmiczną drewnianych łusek. Nie wiem, czy można te wieżyce nazwać, jak to uczynił Roman Reinfuss, "ludowymi", choć podobnie jak malowidła tematyczne na ścianach tego kościoła odbiegają od <br>&lt;page nr=86&gt;<br> norm sztuki w tamtym czasie oficjalnej. Jak pisał Marian Kornecki, określając przemiany od połowy
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego