Typ tekstu: Książka
Autor: Dąbek Stanisław
Tytuł: Twórczość mszalna kompozytorów polskich XX wieku
Rok: 1996
której szeroko rozumiana pieśń stanowi materiał integrujący cykl. Jest to
materiał
współcześnie równie zróżnicowany jak we wczesnej mszy wielogłosowej, obejmujący
pięć gatunków i zarazem grup: 1) pieśń kościelną, 2) wielogłosową renesansową
pieśń religijną, 3) pieśń ludową, 4) piosenkę popularną (z gatunku pop-music),
5) hymn narodowy. Można więc dostrzec rys uaktualniania dawnych form pieśniowych
przez włączenie piosenki popularnej, tworzonej przez zawodowych kompozytorów,
nie tylko najmłodszej generacji.
W repertuarze pieśni kościelnej wykorzystywanej jako materiał cyklu mszalnego
odrębną grupę stanowią kolędy (w tym kontekście jest to nazwa nadrzędna, obejmująca
także pastorałki). W Polsce dopiero od drugiej połowy XIX w. materiał ten łączy
się
której szeroko rozumiana pieśń stanowi materiał integrujący cykl. Jest to <br>materiał <br>współcześnie równie zróżnicowany jak we wczesnej mszy wielogłosowej, obejmujący <br>pięć gatunków i zarazem grup: 1) pieśń kościelną, 2) wielogłosową renesansową <br>pieśń religijną, 3) pieśń ludową, 4) piosenkę popularną (z gatunku pop-music), <br>5) hymn narodowy. Można więc dostrzec rys uaktualniania dawnych form pieśniowych <br>przez włączenie piosenki popularnej, tworzonej przez zawodowych kompozytorów, <br>nie tylko najmłodszej generacji.<br> W repertuarze pieśni kościelnej wykorzystywanej jako materiał cyklu mszalnego <br>odrębną grupę stanowią kolędy (w tym kontekście jest to nazwa nadrzędna, obejmująca <br>także pastorałki). W Polsce dopiero od drugiej połowy XIX w. materiał ten łączy <br>się
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego