Typ tekstu: Książka
Autor: Kowalczykowa Alina
Tytuł: Dramat i teatr romantyczny
Rok: 1997
Równolegle i w stałym acz kontrowersyjnym związku z przekształceniami teatru dojrzewała refleksja teoretyczna o dramacie i o teatrze; powstawały pierwsze dramaty romantyków, nie bez znaczenia dla ich kształtu były także sądy publiczności. Wszystkie te czynniki miały wpływ, inspirujący i hamujący zarazem, na formę dramatu romantycznego. W różnym oczywiście stopniu: ich uciążliwość najjaskrawiej widać na przykładzie dramatów Wiktora Hugo, piszącego z myślą o konkretnym teatrze. Ale również pełną podziwu ocenę Raszewskiego, że wszystkie chwyty inscenizacyjne wprowadzone do dramatów Słowackiego były do zrealizowania na ówczesnej scenie, można skomentować przewrotnie: zatem także autorowi Kordiana teatr stawiał bariery przed wyobraźnią, i on także ich nie
Równolegle i w stałym acz kontrowersyjnym związku z przekształceniami teatru dojrzewała refleksja teoretyczna o dramacie i o teatrze; powstawały pierwsze dramaty romantyków, nie bez znaczenia dla ich kształtu były także sądy publiczności. Wszystkie te czynniki miały wpływ, inspirujący i hamujący zarazem, na formę dramatu romantycznego. W różnym oczywiście stopniu: ich uciążliwość najjaskrawiej widać na przykładzie dramatów Wiktora Hugo, piszącego z myślą o konkretnym teatrze. Ale również pełną podziwu ocenę Raszewskiego, że wszystkie chwyty inscenizacyjne wprowadzone do dramatów Słowackiego były do zrealizowania na ówczesnej scenie, można skomentować przewrotnie: zatem także autorowi Kordiana teatr stawiał bariery przed wyobraźnią, i on także ich nie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego