Typ tekstu: Książka
Autor: Tischner Józef
Tytuł: Świat ludzkiej nadziei
Rok wydania: 1994
Rok powstania: 1977
ten nie jest sprzeczny z wolnością? Czy przymus w kierunku negatywności nie świadczy o czymś więcej niż o samej tylko wolności? U Goethego przymus negatywności płynął nie z wolności, ale z wnętrza niepojętej siły, której personifikacją jest Mefistofeles. Siłą tą jest gotowość do buntu bezwarunkowego i powszechnego, podjętego bez żadnego uprzedniego ideału i przeciw wszelkiej nadziei. Na gruncie religii i teologii siła ta znajduje swe ucieleśnienie w postaci anioła, który wypowiedział Bogu radykalne "nie". Anioł, wypowiadając swój protest, przemienia siebie w demona. Jego egzystencja, poprzedzając jego esencję, staje się dzięki wolności jego demonicznością. Cóż innego mogłaby zbudować wolność, która zna siebie
ten nie jest sprzeczny z wolnością? Czy przymus w kierunku negatywności nie świadczy o czymś więcej niż o samej tylko wolności? U Goethego przymus negatywności płynął nie z wolności, ale z wnętrza niepojętej siły, której personifikacją jest Mefistofeles. Siłą tą jest gotowość do buntu bezwarunkowego i powszechnego, podjętego bez żadnego uprzedniego ideału i przeciw wszelkiej nadziei. Na gruncie religii i teologii siła ta znajduje swe ucieleśnienie w postaci anioła, który wypowiedział Bogu radykalne "nie". Anioł, wypowiadając swój protest, przemienia siebie w demona. Jego egzystencja, poprzedzając jego esencję, staje się dzięki wolności jego demonicznością. Cóż innego mogłaby zbudować wolność, która zna siebie
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego