Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
oświecenia'. Za pozostałe dwa warunki uznał
'wielki korzeń wiary' (chiń. daxingen; jap. daishinkon) i 'wielkie zwątpienie'.
Warto zauważyć, iż pojęcie 'wielki korzenia wiary' jest nawiązaniem do
fragmentu Sutry Girlandy Kwiatów, w którym jest mowa o tym, że ten, kto straci
swój 'korzeń wiary', pogrąży się w rozpaczy i nie wytrwa w praktyce.
Metoda 'wpatrywania się w koan' nie powoduje wyciszenia 'jaźni jednostkowej',
gdyż adept zen koncentruje się na 'kluczowym wersie' koanu cały czas,
wykonując najróżniejsze czynności. Nie następuje także świadome oczyszczanie
jaźni z pragnień czy uczuć. G. Victor Sogen Hori zwraca uwagę na to, iż
początkowo adept traktuje koan jako przedmiot koncentracji
oświecenia'. Za pozostałe dwa warunki uznał <br>'wielki korzeń wiary' (chiń. daxingen; jap. daishinkon) i 'wielkie zwątpienie'. <br>Warto zauważyć, iż pojęcie 'wielki korzenia wiary' jest nawiązaniem do <br>fragmentu Sutry Girlandy Kwiatów, w którym jest mowa o tym, że ten, kto straci <br>swój 'korzeń wiary', pogrąży się w rozpaczy i nie wytrwa w praktyce. <br>Metoda 'wpatrywania się w koan' nie powoduje wyciszenia 'jaźni jednostkowej', <br>gdyż adept zen koncentruje się na 'kluczowym wersie' koanu cały czas, <br>wykonując najróżniejsze czynności. Nie następuje także świadome oczyszczanie <br>jaźni z pragnień czy uczuć. G. Victor Sogen Hori zwraca uwagę na to, iż <br>początkowo adept traktuje koan jako przedmiot koncentracji
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego