Typ tekstu: Książka
Autor: Kozyra Agnieszka
Tytuł: Filozofia zen
Rok: 2004
Linji odpowiedział: "Kiedy byłem u Huangbo, pytałem
o to trzy razy i zostałem uderzony trzy razy". Usłyszawszy to, uczeń nie wiedział, co ma powiedzieć. Wtedy Linji wydał 'okrzyk', a potem uderzył ucznia, mówiąc: "Nie można umieścić gwoździa ani klina na pustym niebie". Wahanie ucznia
było wyrazem jego dualnej świadomości-podmiot waha się, nie wiedząc, jakie
stanowisko powinien zająć wobec przedmiotu. Końcowe słowa Linji można
rozumieć jako wyraz niemożności nauczenia kogoś, czym jest istota 'oświecenia'.

Trzeci typ 'okrzyku' ma na celu weryfikację 'oświecenia' i dlatego Linji
porównuje go do tyczki z wiązką trawy na końcu (chiń. tangan yingcao; jap.
tankan yozo ) służącej
Linji odpowiedział: &lt;q&gt;"Kiedy byłem u Huangbo, pytałem <br>o to trzy razy i zostałem uderzony trzy razy".&lt;/&gt; Usłyszawszy to, uczeń nie wiedział, co ma powiedzieć. Wtedy Linji wydał 'okrzyk', a potem uderzył ucznia, mówiąc: "Nie można umieścić gwoździa ani klina na pustym niebie". Wahanie ucznia <br>było wyrazem jego dualnej świadomości-podmiot waha się, nie wiedząc, jakie <br>stanowisko powinien zająć wobec przedmiotu. Końcowe słowa Linji można <br>rozumieć jako wyraz niemożności nauczenia kogoś, czym jest istota 'oświecenia'. <br>&lt;page nr=90&gt;<br>Trzeci typ 'okrzyku' ma na celu weryfikację 'oświecenia' i dlatego Linji <br>porównuje go do tyczki z wiązką trawy na końcu (chiń. tangan yingcao; jap. <br>tankan yozo ) służącej
zgłoś uwagę
Przeglądaj słowniki
Przeglądaj Słownik języka polskiego
Przeglądaj Wielki słownik ortograficzny
Przeglądaj Słownik języka polskiego pod red. W. Doroszewskiego